Menu
1

HKU Design for Change and Innovation

februari - juni 2023

2

HKU Design for Change and Innovation

februari - juni 2023

24 studenten waren 5 maanden onderdeel van de zorggemeenschap

Samen met begeleiders van Reinaerde oefenden 24 tweedejaars studenten van de opleiding 'Design for Change and Innovation' aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) in een toekomst die vraagt om andere zienswijzen op zorg, vrije tijd, dagbeleving en nieuwe relaties met anderen. Ze onderzochten op De Heygraeff hoe zij van betekenis kunnen zijn in zo’n zorggemeenschap van de toekomst. Doordat de studenten tussen februari en begin juni 2023 een aantal uren per dag meehielpen met dagbeleving, leerden zij de zorg van binnenuit kennen, en vormden zij feitelijk al een nieuwe zorgcommunity. De studenten werkten en onderzochten twee dagen per week op De Heygraeff en kregen op die dagen ook les op locatie.

De studenten hebben tijdens hun onderzoek op De Heygraeff een heel ander beeld van zorg gekregen. Vooroordelen werden weggenomen, waardering groeide en sommigen hebben de zorg helemaal ontdekt of ontdekten dat je ook als ontwerper kunt bijdragen aan de zorg voor mensen met een meervoudige beperking.
Op grond van hun eigen ervaringen wilden de studenten met jongeren in gesprek gaan over hun beeld van de zorg, en door middel van een guerrilla campagne vooroordelen over het werken in de zorg wegnemen. Aan jonge passanten op het Centraal Station in Utrecht legden de studenten twee prikkeldende stellingen voor: Werken in de zorg lijkt me k*t omdat… Werken in de zorg lijkt me f*cking vet omdat…

Een andere groep studenten vroeg aan passanten in Maarn en Woudenberg als ze een uurtje vrijwilligerswerk zouden aanbieden wat dat dan zou zijn. Ook verbonden ze Woudenbergers met De Heygraeff door middel van complimenten-kaarten.

Krijg je het niet georganiseerd om met bewoners naar de dierentuin te gaan? Dan laat je de dierentuin toch gewoon naar de bewoners toe komen! De studenten ontwierpen een interactief spel met dierengeluiden naar aanleiding van een wens van de begeleiders. Met dit spel en ‘het geen ge-doe boek’ werden de begeleiders op een laagdrempelige manier door de studenten tot makerschap verleid.


Er was ook onverwachte bijvangst. Zo kwam een student van HKU-school Muziek en Technologie een interactief geluidsobject testen tijdens een activiteitenmiddag die door de studenten werd georganiseerd. Inmiddels heeft hij een baan op De Heygraeff waarin hij binnen het project Re-creatie onderzoek doet naar nieuwe activiteiten met muziek, in combinatie met een aantal uren zorg.


Een andere pas afgestudeerde HKU-student stuurde een open sollicitatie. Zij heeft ook een baan gekregen op De Heygraeff waarin ze zowel zorg verleent op een woning als haar vaardigheden als Social Designer kan inzetten.


Zowel Reinaerde als de HKU hebben de intentie om tot een langdurige samenwerking te komen. Binnen het kennisnetwerk 'Creating cultures of care' van de HKU en 9 lectoraten van diverse hogescholen vormt het ook een mooie case.