Paul Wienk leidt sinds juli 2023 muzikale sessies met bewoners op De Heygraeff en heeft als begeleider van binnenuit De Heygraeff leren kennen. Paul studeerde in 2023 af als sonic interaction designer aan de HKU.
Aan Paul is de opdracht gegeven om een inclusief interactief muziekinstrument te ontwikkelen waardoor bewoners meer eigen regie krijgen over de muziek die ze maken en bewuster samen met anderen muziek kunnen maken. Nu volgen bewoners vaak vrij willekeurig begeleiders of muziek die wordt afgespeeld. Paul wilde onderzoeken of hij hen meer eigenaarschap kan geven.
De JamKar is een fysieke, interactieve muziekinstallatie. Het is een kar met instrumenten erop, die gezien kan worden als een ‘verrijdbaar podium’. Op deze kar staan verschillende soorten instrumenten die kunnen worden gebruikt door de bewoners. Een deel van de instrumenten bevat sensoren die bij trillingen, door middel van interactie met de bewoner, muziek genereren. Zo kunnen bewoners met minimale interactie zelf muziek maken en met medebewoners en genodigden van buiten De Heygraeff een muziekband vormen. Waar de interactie nu vaak eentonig klinkt doordat hetzelfde instrument continu wordt aangeslagen, laat Paul bewoners muziek maken die nooit hetzelfde klinkt.
De instrumenten met sensor zijn zo gevarieerd mogelijk, zodat alle bewoners er mee kunnen interacteren. Waar aan de ene kant een capabele bewoner kan drummen met een stok, is er ook voor de minder capabele bewoners de mogelijkheid om in samenwerking met de begeleider via de handschoen met touchsensor muziek te maken.
De muziek die de bewoners en betrokkenen maken zal veel variatie bevatten. Zo wordt er geëxperimenteerd met genres, verschillende tempo en hoorbare instrumenten. Waar bewoners bekend zijn met bekende instrumenten in liedjes (drums, gitaar, bas, keyboard, zang), zal Paul ook samenstellingen testen die niet zo vanzelfsprekend zijn, om bewoners meer bewust te laten luisteren.
Wanneer een bewoner interacteert met het sensor instrument, kunnen er verschillende hoorbare geluiden ontstaan. Zo zou er een melodie kunnen ontstaan uit 1x slaan met een stok, of er ontstaat bijvoorbeeld een volledig akkoord. Dit is afhankelijk van het gekozen genre (bijvoorbeeld ook een ‘soundscape ambiance’ genre naast de meer ritmische genres).
De muziek zal altijd in een bepaalde toonsoort klinken. Hierdoor is het makkelijker voor betrokkenen om mee te spelen met de muziek die bewoners maken. Dus naast dat betrokkenen ook mee kunnen interacteren op de instrumenten met sensoren, zullen er ook akoestische instrumenten zijn waar mensen gebruik van kunnen maken.
Het voorstel van Paul Wienk is met enthousiasme ontvangen. Momenteel wordt gekeken hoe een en ander kan worden gefinancierd en in 2025 kan worden uitgevoerd.